Robotic Process Automation (RPA) to narzędzie implementowane w miejscu, gdzie przenikają się kluczowe elementy działalności każdej organizacji – ludzie, procesy i technologie. RPA istotnie wzmacnia proces cyfrowej transformacji zapewniając krótki time-to-market oraz szybki zwrot z inwestycji (ROI).
Programowy robot naśladuje działanie pracownika w interakcjach z aplikacjami, wykonując zamiast niego powtarzalne zadania składające się na realizację danego procesu.
Tym samym roboty odciążają ludzi w ich pracy, wykonując za nich rutynowe czynności w sposób znacznie szybszy, pozbawiony mniejszej ilości błędów i pomyłek. Tym samym uwalniają czas pracowników, który może i powinien być spożytkowany na działania dostarczające rzeczywistej wartości z pracy umysłowej oraz wymagające wykorzystania faktycznych i unikalnych umiejętności ludzkich, takich jak inteligencja emocjonalna, rozumowanie, ocena, komunikacja z klientem
oraz wewnętrzna.
Firmy z ogromną nadzieją spoglądają w możliwości jakie daje robotyzacja procesów biznesowych, ponieważ przez lata doskonalenia procesów oraz adaptacji aplikacji, często są już bliskie punktu nasycenia, w którym trudno o dalszą optymalizację z wykorzystaniem tradycyjnych metod lub wymagane są istotne nakłady na systemy IT. Jednocześnie na coraz bardziej konkurencyjnych, a zarazem regulowanych rynkach, wymagana jest nieustanna poprawa produktywności, efektywności oraz jakości, przy jednoczesnej redukcji marginesu błędów i kosztów operacyjnych.